Verksamhetsberättelse 2022

Vid förra årsmötet 2022-03-20 omvaldes Nima Adem till ordförande. På det konstituerande styrelsemötet valdes Lars-Åke Liljeqvist (nyval 2 år) till vice ordförande, YuSie Rundkvist Chou (omval 1 år) till kassör och Anu Kumar (nyval 2 år) till sekreterare. Övriga styrelseledamöter som valdes på årsmötet var Anneli Blomberg (nyval 1 år), Marya Khan (nyval 2 år), Batoul Hassoun (omval 1 år), Afrah Al-Dahlaki (nyval 2 år), Leyila Shafi (nyval 1 år) samt ersättare Mats Widgren (1 år). Under verksamhetsåret har Helena Söderqvist, Reija Reini, Ime Dries och Richard Cheng varit adjungerade deltagare vid flera styrelsemöten.

Bosse Ståldal valdes till ordinarie revisor och Lars-Erik Wretblad till revisorsersättare i ett år. Valberedningen har under 2022 bestått av sammankallande Ime Dries samt Reija Reini och Mariem Saleh.

Post pandemi
Planen att starta en simkurs i januari gick i stöpet. Istället hade vi en simkurs à 8 tillfällen 12 mars - 14 maj. Tyvärr inföll 2022 års ramadan 2 april till 3 maj, så många uteblev. Vi valde att kompensera deltagarna genom att lägga till två tillfällen, 21 maj resp 28 maj.

Under hösten hade vi en simkurs à 8 tillfällen 1 okt - 19 nov. Den här gången var närvaron mycket bättre. Många deltagare efterfrågade redan under pågående kurs när nästa kurs börjar. Vi hade nu fler unga kursdeltagare, vilket innebar mer intensivt arbete för framför allt Reija och Afrah som hade hand om den mest simkunniga gruppen.

Mellan kurserna hade vi egen träning där Reija ofta ledde oss. Under sommaren höll som vanligt både Näckens ersättningsbassäng och Nacka simhall stängt för renovering och annat underhållsarbete.

Kurs i hjärt- och lungräddning (HLR)
Vi sökte och fick medel av Simförbundet för att genomföra en HLR-utbildning för 17 volontärer. Kursen ägde rum lördag 19 mars på Nacka stadshus. Halva gänget var där på förmiddagen och halva på eftermiddagen. Marya och Nadia hade bakat en hel plåt med god mjuk kaka till alla. Tack!

Planeringsdag
Vi genomförde en planeringsdag lördag 27 augusti på Hotell J tack vare återstartsstöd från Svenska Simförbundet. Totalt deltog 18 personer fysiskt. Patricia deltog via länk från Kanada.

Bengt Svensson från RF-SISU Stockholm föreläste om föreningskunskap på förmiddagen. På eftermiddagen hade vi en egen workshop där vi diskuterade hur vi kunde dela upp ansvaret mer i föreningen. Ime ledde en gruppövning som avslutade dagen, där vi fick ge positiv feedback till varandra. Det blev en väldigt fin stund där flera av oss rördes till tårar.

Planeringsdagen resulterade bland annat i att Nimrat och Harleen tog över ansvaret för närvaroregistreringen för deltagarna och nu även för alla volontärer, vilket underlättar när vi söker lokalt aktivitetsstöd (LOK) och har avlastat framför allt YuSie. Andra kantvakter, t ex Dhuha och Boshra, hjälper också till med närvaron när det behövs. Marya har tagit ansvar för att skapa grupper på vår plattform KanslietOnline vilket också avlastat det administrativa arbetet.

Foto från vår planeringsdag på hotell J 27 augusti 2022
Bakre raden: Reija, Richard, Barinder (skymd), Nimrat (skymd), Afrah (delvis skymd), Harleen, Lars-Åke, Marya, Helena
Främre raden: Boshra, YuSie, Mariem, Robina, Nima, Udita, Anu, Anneli
Saknas: Ime och Patricia

Konferens
Anu och Udita deltog i Stockholms simförbunds distriktskonferens på Krägga Herrgård för NSS räkning 24-25 september. Anneli deltog också som representant för Svenska simförbundet/Svensk Simidrott.

Nya volontärer

Vi har under året haft förmånen att kunna välkomna flera nya volontärer, t ex ekonomiskt kunniga Richard som bland annat har hjälpt kassören med bokföringen. Salma kom till oss genom Hana som tyvärr har flyttat från Nacka. Dhuha rekryterades av Nimrat. Nya assisterande simledare är Mariem, Shahla, Farida, Elvira, Yodit och Julijana. Även Anita, Udita och Ishita har hjälpt till under året.

Våra trogna simledare
Järngänget bland våra simledare består av Barinder, Robina, Afrah, Reija, Nima, Ime, Helena, YuSie och Anu. Tack alla ni för att ni ställer upp vecka efter vecka!

Vår fantastiska entrévärd
Sedan starten hösten 2019 har Lars-Åke oförtrutet stått i entrén och tagit emot våra deltagare med ett glatt humör och vänligt bemötande. De gånger han inte varit på plats kan räknas på ena handens fingrar. Han är värd sin vikt i guld för oss.

Bidrag

Vi fick ett återstartsstöd på 50 000 kr från Svenska Simförbundet för att utbilda, fortbilda, skapa gruppkänsla och ny energi bland våra volontärer efter pandemin. Det är dessa pengar som vi använt till planeringsdag på Hotell J och en uppföljande dag.
Tack vare initiativ från Bosse Ståldal i fritidsnämnden sökte vi och fick särskilt verksamhetsbidrag på 26 250 kr från Nacka kommun för att genomföra höstens simkurs för kvinnor.

Uppmärksamhet i media

Nacka Simsällskap blev uppmärksammade genom Dagens Nyheters reportage om Anu som lärde sig simma i vuxen ålder https://www.dn.se/insidan/manga-tycker-av-religiosa-skal-att-simhallen-ar-jobbig/

Anu medverkade även i direktsändning i P4 Radio Stockholm 12 juli 2022 kl 14:20.

Flera av våra volontärer intervjuades av forskaren i kulturgeografi, Erik Hansson, för en vetenskaplig artikel om simhallskampen i Fisksätra som bland annat ledde till bildandet av Nacka Simsällskap. Artikeln publicerades i november 2022.

Styrelsemöten

Sedan det konstituerande styrelsemötet i april har styrelsen haft 15 protokollförda möten varav två ägde rum fysiskt, resten digitalt. Mötena ägde rum ungefär var tredje vecka, med undantag för sommaruppehåll.

Framtiden

Under förra årsmötet diskuterade vi om vi skulle försöka få uppgå i en annan förening, för att slippa undan en del administration. Vi kontaktade de större föreningarna Neptun i Stockholm och Skuru i Nacka som båda uttryckte ett ganska ljumt intresse. Vi kom fram till att även det skulle bli en svår process och stor apparat som kräver mycket administrativa insatser, och som kanske skulle kosta mer än det smakar. Vi har därför än så länge valt att fortsätta verksamheten i egen regi.

Facit av verksamhetsplan 2022

1. Alla våra simledare utbildas i hjärt- och lungräddning (HLR) under 2022. Ja
  2. Föreningen ska inte hänga på enstaka personer som Helena och YuSie. Delvis uppnått.
  3. Hitta fler kompetenta personer till vår styrelse. Delvis uppnått.
  4. Utse en utbildningsansvarig. Ja, Anneli utsågs.
  5. Utse en hemsidesansvarig för att uppdatera nyheter. Nej
  6. Utse en Slack-polis. Nej
  7. Skapa ett simkunnighetspris. Nej

Förslag till verksamhetsplan 2023

1. Hålla minst en simkurs för killar/män och/eller blandat.
  2. Hålla en simkurs per termin för kvinnor.
  3. Utbilda fler volontärer till simidrottsledare.
  4. Eventuellt differentiera arvodet efter utbildningsnivå för simledare.
  5. Gör en uppdelning av olika roller och uppgifter som behövs i föreningen och fördela dem.
  6. Styrelsen ska vara beslutsmässig vid varje möte.
  7. Ta fler bilder på volontärer och deltagare (be om lov först för att publicera dem).
  8. Bli mer aktiva igen i sociala medier.
  9. Utse 1-2 ansvariga för intern kommunikation för bl a Slack.
  10. Utse 1-2 ansvariga för extern kommunikation, t ex sociala medier och webbsidan.