Årsberättelse 2023

Verksamhetsberättelse 2023

Vid förra årsmötet 2023-03-23 valdes Barinder Kaur till ordförande. På det konstituerande styrelsemötet valdes Ime Dries (nyval 2 år) till vice ordförande, Nimratbir Kaur (nyval 2 år) till kassör och Marya Khan (nyval 1 år) till sekreterare. Övriga styrelseledamöter som valdes på årsmötet var Anneli Blomberg (omval 1 år), Lars-Åke Liljeqvist (omval 1 år) samt suppleant Richard Cheng (nyval 1 år). Under verksamhetsåret har YuSie Rundkvist Chou samt Nima Adem varit adjungerade deltagare under hela eller delar av flera styrelsemöten.

Mats Widberg valdes till ordinarie revisor och Bnar Sharif till revisorsersättare i ett år. Valberedningen har under 2023 bestått av sammankallande YuSie Rundkvist Chou.

Kurs i hjärt- och lungräddning (HLR)
Vi sökte och fick medel av Simförbundet för att genomföra en HLR-utbildning för 14 volontärer. Kursen ägde rum på förmiddagen den söndag 2 juli på Nacka stadshus.  På eftermiddagen hade vi en egen workshop där vi diskuterade hur vi kunde dela upp ansvaret mer i föreningen. Ime ledde en kommunikationsworkshop som avslutade dagen, där vi fick ge positiv feedback till varandra. Det blev en väldigt fin stund där flera av oss rördes till tårar.

Planeringsdag
Vi genomförde en planeringsdag lördag 27 augusti på Nacka stadshus. Totalt deltog 18 personer fysiskt. Bengt Svensson från RF-SISU Stockholm föreläste om föreningskunskap på förmiddagen och vi fick även träffa vår nya föreningskonsulent från RF-SISU, Jennifer. På eftermiddagen avslutades workshopen med en gemensam lunch.

Simkurser

Under vårterminen genomfördes en kurs för kvinnor à 7 tillfällen samt strax innan sommaren en intensivkurs á  6 ggr för alla som var intresserade, alltså inte enbart för kvinnor. Den leddes av Helena Söderqvist. Under hösten hade vi en simkurs à 10 tillfällen mellan 2/9 till 11/11.

Representation

I mars deltog Barinder Kaur samt Ime Dries för Nacka SS räkning samt Anneli Blomberg som representant för Svensk Simidrott vid Stockholms simförbunds årsmöte.

Samma personer deltog i frukostmingel med föreningar i Nacka kommun på Nacka stadshus (anordnad av kultur- och fritidsenheten) den 15/3.

Flera volontärer representerade föreningen på Ormingekarnevalen den 26-27/5 samt på Internationella festen i Fisksätra den 19/8. Båda på Ormingekarnevalen och på Internationella festen visades ett stort intresse för föreningen och vi fick flera intresseanmälningar från personer som vill bli medlemmar.

Utbildning

Under året genomförde Afrah Al-Dahlaki steg två i Svensk Simidrotts utbildningstrappa, Simlärarutbildningen. Ytterligare fyra av våra ledare, Farida Kakar, Selma Adem, Malia Tasmim samt Shahla Ahmady genomförde första steget, Simidrottsledare (SIL).

Även en HLR-utbildning genomfördes i augusti med 14 deltagare.

Nya volontärer

Vi har under året haft förmånen att kunna välkomna flera nya volontärer. Malia Tasmim, Melina Tasmim, Michelle Tasmim, Farida Kakar och Selma Adem har välkomnats från VT23 simkurs. Ramsha Chowdhry rekryterades av Barinder.

Våra trogna simledare
Järngänget bland våra simledare består av Barinder Kaur, Robina Yasmin, Afrah Al-Dahlaki, Reija Reini, Nima Adem, Helena Söderqvist, YuSie Chou Rundkvist och Ime Dries. Tack alla ni för att ni ställer upp vecka efter vecka!

Vår fantastiska entrévärd
Sedan starten hösten 2019 har Lars-Åke Liljeqvist oförtrutet stått i entrén och tagit emot våra deltagare med ett glatt humör och vänligt bemötande. De gånger han inte varit på plats kan räknas på ena handens fingrar. Han är värd sin vikt i guld för oss.

Bidrag

Vi fick särskilt verksamhetsbidrag på 56 250 kr från Nacka kommun för att genomföra årets simkurser. Övriga bidrag vi har erhållit är från RF SISU i augusti, september och i mars (6730 kr) samt Nacka kommun i november och april (3952 kr).

Styrelsemöten

Sedan det konstituerande styrelsemötet i april har styrelsen haft 10 protokollförda möten varav 6 ägde rum fysiskt, resten digitalt. Mötena ägde rum ungefär en gång i månaden, med undantag för sommaruppehåll.

Framtiden

Vi har under året kämpat vidare med vårt uppdrag att öka simkunnigheten. Vi fick möjlighet att hyra banor en vardagskväll och genomförde under våren en blandad simkurs bestående av män och kvinnor. Rollerna i styrelsen och bland övriga har tydliggjorts. Styrelsen har under detta verksamhetsår varit färre ledamöter men med ett större engagemang.

Facit av verksamhetsplan 2023

1. Hålla minst en simkurs för killar/män och/eller blandat. Ja
  2. Hålla en simkurs per termin för kvinnor. Ja
  3. Utbilda fler volontärer till simidrottsledare. Ja